Ook Snel Afvallen Met Het Crashdieet?

Ook Snel Afvallen Met Het Crashdieet?Feestjurk te krap, teveel gegeten tijdens feestdagen of lastminute vakantie geboekt, maar je lijf is nog niet strandklaar. Stuk voor stuk goede redenen om noodmiddelen aan te grijpen want je wilt veel kilo’s afvallen in een week tijd. Deze noodgreep heet ook wel het crash dieet. Tijdens een crashdieet eet je gedurende een korte periode veel minder dan je lichaam nodig heeft. Je verliest in een korte periode veel gewicht.


5 Kilo afvallen in een week!
Je kent vast wel de folders met kreten als: 10 kilo afvallen in een week! De bekendste crashdiëten zijn het soepdieet, de sapkuren, het ziekenhuisdieet en zelfs het Sonja Bakker dieet wordt tot de crashdiëten gerekend. Tijdens een crash dieet verminder je het dagelijkse aantal calorieën drastisch, zodat je snel afvalt. Je leeft vooral op sapjes, salades en crackers en slaat het ontbijt over.

Met een crashdieet kun je inderdaad vanaf 5 kilo afvallen in een week. Dit kan precies genoeg zijn om je in bikini, zwembroek of die feestelijk outfit te hullen. Na een crashdieet is het belangrijk om niet direct in je oude eetpatroon terug te vallen, want het jojo-effect is niet voor niets zo bekend.

Rekensommetje
Een volwassen vrouw heeft per dag gemiddeld 2000 calorieën nodig. Een volwassen man gemiddeld 2650 calorieën. Wie veel beweegt, heeft meer calorieën nodig en vise versa. Tijdens een crashdieet eet je per dag gemiddeld minder dan 1000 calorieën. Een kilo vet verbranden kost 9000 calorieën, dus reken maar uit!

Welke crashdiëten zijn er?
De bekendste en meest effectieve crashdiëten zijn:
• Ziekenhuisdieet
Soepdieet
• Yoghurtdieet
• Sapdieet

Nadelen crashdieet
De voordelen van een crashdieet zijn helaas maar van korte duur en wegen niet op tegen de nadelen ervan. Je eet veel minder dan normaal en daarmee gezond is. Je lichaam krijgt veel minder aan calorieën binnen dan het aan energie nodig heeft en een crashdieet voldoet absoluut niet aan de ‘schijf van vijf’. Je lichaam komt hierdoor de noodzakelijke voedingsstoffen tekort.
Dit alles heeft nadelige gevolgen voor je stofwisseling. Je dwingt je lichaam tot een staat van ondervoeding en brengt het daarmee in een ‘winterslaap’ of ‘hongerwinter’. Hierdoor gaat je lichaam de stofwisseling aanpassen, minder energie gaan verbruiken en zelfs calorieën opslaan uit het weinige voedsel dat je eet. Op die manier bouwt je lichaam reserves op voor de komende ‘hongerwinter’.

Afbraak van spieren
Je lichaam gaat voor de nodige energie uiteraard je vetreserves aanspreken, maar daarnaast bouwt het vochtverlies op en gaat het ook spiermassa afbreken. Spieren zijn de gemakkelijkste bron van energie en de basiselementen van spieren, eiwitten, worden omgezet in energie. Spieren zijn zwaarder dan vet en met het afbreken van spiermassa lijkt het alsof je snel kunt afvallen in een week tijd. De kilo’s vliegen eraf, maar dit is bij een crashdieet dus vooral door de afname van vocht en spiermassa.

Jojo-effect
Een afname van spieren zorgt vertraagt je stofwisseling, ook op de lange termijn. Dus ook als je gestopt bent met je crashdieet en weer je normale eetpatroon hebt opgepakt. Met minder spiermassa verbrandt je minder calorieën, ook in rust. Binnen korte tijd weeg je waarschijnlijk weer zwaarder dan voor het crashdieet,omdat je stofwisseling nog zo langzaam werkt. Met nog een crashdieet vererger je dit alleen maar en zo ontstaat het welbekende jojo-effect.

Je kunt natuurlijk ook een vraag stellen, je mening of ervaring delen op ons Forum !

TIP: Onze nieuwsbrief met elke dag een tip om in 5 min per dag kilo's af te vallen in een week!
Dit bericht is geplaatst in Afvallen en Voeding, Crashdieten.