Ook Afvallen Met Het Proteïne Dieet?

Ook Afvallen Met Het Proteïne Dieet?Snel afvallen zonder het beroemde jojo-effect doe je op een gezonde manier met het proteïnedieet. Met dit dieet verbrandt je lichaam razendsnel vetmassa in plaats van spiermassa en geeft je extra energie op de koop toe. Je kunt tot 5 kilo afvallen in een week én blijft daarna makkelijker op je nieuwe gewicht. Mannen vallen sneller af dan vrouwen, omdat ze een andere stofwisseling en spieropbouw hebben.


Vetverbranding na 48 uur
Tijdens het proteïne dieet eet je geen koolhydraten en suikers, maar alleen verse groentes en proteïneproducten. Na 2 dagen heeft je lichaam alle koolhydraatreserves al verbruikt en gaat het zoeken naar een andere energiebron. Omdat lichaamsvet ook goed kan dienen als brandstof gaat het lichaam over op het verbranden van je vetreserves. En dat is precies wat je wilt: vetmassa wordt afgebroken, terwijl je spiermassa met rust gelaten wordt. De eiwitten zijn een goede aanvulling en belangrijk voor je dagelijkse energie en je weerstand tegen infectieziekten, samen met extra vitaminen en mineralen.

Minder eten werkt juist averechts, want hierdoor ontstaat een tekort aan eiwitten. Het lichaam gaat als gevolg spierweefsel gebruiken als eiwitbron. Je verliest dan wel kilo’s, maar dat zijn vooral kilo’s aan spierweefsel en vocht, en niet kilo’s aan vetmassa. Wanneer je na je dieet weer ‘normaal’ gaat eten, worden de koolhydraten die je eet weer omgezet in lichaamsvet. Hierdoor bereik je heel snel weer je oude gewicht. Dat is het bekende jojo effect.

De voor- en nadelen van het proteïne dieet
Grote voordeel: Het proteïne dieet is geen caloriearm dieet. Je hoeft geen calorieën te tellen en ook niet minder te eten. Met een proteïne dieet worden er geen koolhydraten in je lichaam opgenomen en verbrandt je lichaam continue vet om meer energie te verkrijgen.
Een nadeel: Je kunt je bij de omschakeling naar vetverbranding slapjes voelen, spierpijn en hoofdpijn krijgen en daarbij een onfris ruikende adem. Geen zorgen, dat is normaal en verdwijnt na een paar dagen. Drink veel water om de afvalstoffen snel uit je lichaam te drijven, hiermee voorkom je een gedeelte van de klachten.

Ketonen en de Ketostix
Bij de omschakeling van de verbranding van koolhydraten naar een vetverbranding komen ketonen vrij. Deze ketonen kun je meten met een staafje, ketostix. Deze houd je in de urine. Verkleurt het staafje, dan werkt het proteïne dieet goed.

Tijdens het snelle afvallen, verlies je geen spiermassa. De ruime hoeveelheden proteïne zorgen voor behoud van de spiermassa. Door geen koolhydraten te eten tijdens het dieet, word je bloedsuikerspiegel stabiel en daarmee verdwijnt je hongergevoel en met name de zoete trek.

Geen Jojo-effect met het proteïne dieet
Het proteïne dieet zorgt er niet alleen voor dat je veel kunt afvallen in een week, maar biedt ook nazorg. De meeste diëten stoppen bij het bereiken van het ideale gewicht, waardoor je al snel weer in je oude patroon vervalt en aankomt. Het proteïnedieet leert je juist hoe je met een gezond eet- en beweegpatroon je gewicht kunt behouden. Het proteïne dieet is een dieet dat medisch onderbouwd is en veel wordt aangeraden door onder andere artsen, fysiotherapeuten en diëtisten.

Gemiddeld wordt het proteïne dieet vier weken gevolgd. Je kunt het proteïnedieet tot 8 weken volgen. Als je wilt afvallen in een week, kun je met het proteïnedieet een snelle start maken. Wil je nog meer afvallen, dan kun je na het proteïne dieet doorgaan met een Low Carb Dieet, zoals de tweede fase van het Atkins of SouthBeach dieet. Je lichaam blijft dan vet verbanden en het afvallen kan doorgaan.

Voor wie is het proteïnedieet geschikt?
Volg het proteïne dieet als je een normale gezondheid hebt. Als je twijfelt, overleg dan eerst met je huisarts.
Heb je diabetes type 1 of 2, overleg dan eerst met je arts.
Een proteïne dieet is niet geschikt voor:

  • zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • jongeren onder de 18 jaar
  • iedereen met nieraandoeningen
  • iedereen met leveraandoeningen

Het Hyper Proteïne Dieet
Met het hyper proteïne dieet verlies in je in een week zoveel gewicht dat je het dieet alleen onder medische begeleiding mag volgen. Tijdens dit dieet doorloop je 4 fasen en is er geen sprake van honger en geen Jojo- effect achteraf. Voordat je met het hyper proteïne dieet begint, vindt een vooronderzoek plaats. Je krijgt onder andere een bloedonderzoek en je vetpercentage en je vetvrije massa (spieren en botten) wordt gemeten.

Voedingsmiddelen proteïne dieet
De basisgrondstoffen voor een proteïne dieet zijn melkeiwitten, ei, soja, alfalfa en erwten. In het begin eet je alleen eiwit preparaten en groente. Naar mate het proteïne dieet vordert, worden de groenten aangevuld met onder andere vis (wit)vlees en diverse extra groenten. Door het toevoegen van normale voedingsmiddelen wordt een normaal eetpatroon opgebouwd waardoor de verloren kilo’s ook wegblijven.

Je kunt natuurlijk ook een vraag stellen, je mening of ervaring delen op ons Forum !

TIP: Onze nieuwsbrief met elke dag een tip om in 5 min per dag kilo's af te vallen in een week!
Dit bericht is geplaatst in Afvallen en Voeding.